In Weg met alle regels wordt op een overtuigende wijze aangetoond dat de beste managers niets van vaste regels moeten hebben. Ze hebben oog voor de individuele talenten van hun mensen en zorgen ervoor dat die op de juiste plaats in de organisatie benut worden.
Goede managers:
- selecteren werknemers op talent en niet alleen op intelligentie, ervaring of doorzettingsvermogen;
- laten hun werknemers vrij en bemoeien zich niet met details;
- maken de sterke punten van werknemers nog sterker en sleutelen niet eindeloos aan zwakke punten.
Dit boek heeft ook niet-managers veel te bieden. Met 12 vragen kan een werknemer de kwaliteit van zijn werkomgeving evalueren:
- Wat wordt er van mij verwacht op het werk?
- Kan ik iedere dag doen waar ik het beste in ben?
- Krijg ik erkenning of lof voor het goede werk dat ik heb gedaan?
- Krijg ik voldoende kansen om te leren en te groeien?
De mate waarin deze vragen positief beantwoord worden, hangt nauw samen met een hoge productiviteit, een gering personeelsverloop en tevredenheid van afnemers.
Veel mensen in de zorgsector zijn op zoek naar waardevolle vernieuwing. Het Angelsaksische managementdenken blijkt hiervoor op veel punten ontoereikend. Dit boek vertelt het verhaal van twee innovatieve zorgorganisaties die beide een toonaangevende praktijk hebben ontwikkeld: Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland. Als antropoloog onderzocht Annemarie van Dalen hoe deze organisaties werken. Ze liep mee in de zorg, nam deel aan vergaderingen en bijeenkomsten, observeerde de raad van bestuur, zocht externe stakeholders op en sprak met alle betrokkenen over hun werk.
Het onderzoek onthult organiseerpatronen die passen in een nieuw tijdsgewricht. Deze laten zien hoe zorgprofessionals, wars van de doorgeschoten regel- en meetdrift, met toewijding, trots en met oog voor de kosten hun werk kunnen organiseren. Daardoor zijn zij in staat de mensen die op zorg aangewezen zijn als compleet mens te benaderen met oog voor hun context. Niet de kostenbeheersing, noch de dominante eisen van de systeemwereld bepalen de wijze waarop ze het werk organiseren, maar hun visie op zorg en de waarden die hen drijven.
'Zorgvernieuwing' is een must voor iedereen die voelt dat het knelt in de zorg en wil bijdragen aan vernieuwing. Het maakt niet alleen een perspectief zichtbaar op 'post-bureaucratisch' organiseren in de publieke sector, het geeft ook inzicht in hoe bestuurders zich kunnen verhouden tot de institutionele context waarbinnen zij opereren. Een bestuurder, professional, manager of beleidsmaker die dit boek leest, zal echter geen kant-en-klare recepten of technieken van handelen vinden. Degene die deze kennis wil gebruiken, moet zelf de details in duiken. En dat is geen straf. De auteur weet ingewikkelde situaties in rake bewoordingen te beschrijven. Daarmee slaagt ze met wat ze beoogde met haar onderzoek: inspiratie bieden voor anders organiseren ten behoeve van betere zorg.
Dit is het verhaal van Vincent Verhelst. Hij is de jonge bedrijfsleider van Walhalla nv, de grootste speelgoedfabriek van het land. Wanneer Vincent enkele moeilijke maar noodzakelijke beslissingen neemt om de toekomst van zijn bedrijf veilig te stellen, wordt hij geconfronteerd met een opstand van zijn werknemers en de inwoners van zijn stad. Zij komen in opstand tegen de zoveelste ontslaggolf, tegen de automatisering en tegen de uitholling van hun rechten als werknemer. Vincent zit met zijn handen in het haar. Dit is niet het beleid waar hij symbool voor wil staan. Hij wil dat Walhalla weer geluk brengt, niet alleen bij de kinderen die het speelgoed krijgen, maar ook bij de werknemers die het speelgoed maken en bij de inwoners van zijn stad. Een toevallige ontmoeting brengt hem echter op een idee. Hij werkt een plan uit waar zowel zijn bedrijf, zijn werknemers als de inwoners van zijn stad beter van worden.
Bestaat er een model waarbij automatisering en flexibilisering in bedrijven hand in hand kan gaan met menselijke waarden als geluk en plezier? Werken in Walhalla is het verhaal over de zoektocht naar dit arbeidsmodel. Een model waar zowel werkgevers als werknemers beter van kunnen worden!