Fred Lee was senior vice-president van het Florida Hospital én werkte bij Disney University. Hij was medeontwerper van Disney's 3 daagse seminar voor de gezondheidszorg 'Disney's approach to quality service' en een nieuw seminar 'Customer Loyalty'. Met zijn ervaring in het ziekenhuis en vergelijkingen tussen Disney en ziekenhuis schreef hij zijn bestseller 'If Disney ran your hospital: 9½ things you would do differently'.
De auteur betoogt dat een ziekenhuis veel meer is dan een serviceorganisatie. Patiënten zijn ziek, hebben pijn en dat vereist – naast het bieden van een goede service – een optimale genezingservaring voor de patiënt en zijn of haar sociale omgeving. Niet de intentie om het goed te doen maar de perceptie van de patiënt dient centraal te staan. Zijn stelling: From Good to Great in Patient Perception!
Concurrentievoordeel begint waar Concurrentiestrategie, het boek waarmee Michael Porter grote bekendheid kreeg, eindigt. Liet hij in Concurrentiestrategie het wat en waarom van concurrentiestrategieën zien, in Concurrentievoordeel beschrijft hij het hoe; hoe kunnen de beste bedrijfsresultaten verkregen én behouden worden. Het boek biedt de strategische planner uitgebreide analyseschema's, waarmee hij de prestaties van zijn bedrijf voor de toekomst kan bepalen. In Concurrentievoordeel introduceert Michael Porter het begrip 'waardeketen', een sleutelwoord in het onderzoek naar, en aanpak van álle activiteiten binnen een bedrijf op een geïntegreerde wijze.
Het geheim om magie te creëren in uw werk, bedrijf en uw leven is verrassend eenvoudig: toon leiderschap waarmee u werknemers inspireert, uw klanten positief verrast en goede resultaten behaalt. Lee Cockerell weet als voormalig vicepresident van Walt Disney World® als geen ander hoe dit moet. Iedere bezoeker van Walt Disney moet immers een sprookjesachtige ervaring krijgen, elke dag opnieuw. In 'Creëer magie' deelt hij zijn leiderschapsstrategieën die hij zelf heeft toegepast. En het mooie is, iedereen kan ze toepassen, of u nu zelfstandig ondernemer bent of manager bij een multinational. Hij laat zien hoe u kwaliteit, moed en karakter, enthousiasme en integriteit kunt integreren in uw werkomgeving. Dit levert verrassende resultaten op.
“Het is een privilege om in de zorg- en welzijnssector te mogen werken”, zegt Vlaams zorgambassadeur Lon Holtzer vol overtuiging.
De sector kampt met grote uitdagingen. Tegelijk dienen zich ongekende opportuniteiten aan. Lon Holtzer gaat hierover in gesprek met economen en ethici, onderwijsdeskundigen en sociologen, beleidsvoerders en zorgverleners, mantelzorgers en vrijwilligers. Verfrissend, zonder taboes en recht voor de raap.
De 7 privileges van de zorgverlener vormen de rode draad doorheen deze boeiende verkenningstocht. Een eigenzinnige hertaling van de 7 werken van barmhartigheid. Thema’s als diversiteit, technologie, autonomie, ontmoeting, kwetsbaarheid en zelfrealisatie krijgen vanuit het perspectief van zorg en welzijn een hedendaagse interpretatie.
De hoofdrol in dit verhaal is weggelegd voor elke zorgverlener die dagelijks het beste van zichzelf geeft. In dat geven vindt hij/zij de essentie van zichzelf, het mens-zijn en het leven. De cliënt krijgt, zoals het hoort, het laatste woord.
Het strategische HR-denken stoot vandaag op zijn grenzen. Met het perspectief van langer te moeten werken, daagt de H(uman)-kant de hardere M(anagement)-kant uit. Dit boek vertrekt van de boude stelling: Duurzaam HRM is in. Strategisch HRM is oud(t).
De maatschappelijke context vandaag duidt op een failliet van het eenzijdige aandeelhoudersmodel en kortetermijndenken, ten voordele van een duurzaam stakeholdersmodel. Duurzaam HRM biedt net dat moderne perspectief op het samenspel van mens en organisatie. Het geeft goed werkgeverschap handen en voeten. Duurzaam HRM is waarderend, engagerend, verbindend, inclusief, innoverend én loopbaangericht. Bovendien profileert het zich als een gedeelde en wederkerige praktijk, waarbij naast HR-professionals, elke manager én elke medewerker verantwoordelijkheid dragen.
Creativity, Inc. is een boek voor managers die hun werknemers willen leiden naar excellentie, een handleiding voor iedereen die streeft naar originaliteit, en de allereerste, all-access reis naar het hart van Pixar Animation Studios. Het neemt je mee naar de story meetings, de postmortems en de Braintrust-sessies en laat zien hoe je een cultuur bouwt waar creativiteit ontstaat en floreert.
Er klopt iets niet aan het werken volgens de traditionele uurregeling. De uurroosters zorgen voor heel wat frustraties en discussies op de werkvloer: een privételefoon, rookpauzes, te veel kletsen bij de koffiemachine, te laat toekomen, trage werkers,... Allemaal aspecten waar organisaties en hun medewerkers mee worstelen. Elke minuut is immers betaald. Maar is er een alternatief voor dit systeem?
'Het Nieuwe Werken' klinkt alvast aantrekkelijk: werknemers zijn vrij om zelf te kiezen waar en wanneer ze werken. Hoewel dit uitgangspunt aanlokkelijk is, blijven bedrijven en managers vaak nog met vragen zitten: dit klinkt mooi, maar hoe kunnen we dit in de praktijk organiseren?
Waar moet u aan denken bij namen als Apple, Disney, Amazon, Heineken of Schiphol? Associeert u ze vooral met producten en diensten of roepen ze eerder een bepaald gevoel bij u op?
Al in 1999 betoogden Joseph Pine en James Gilmore dat er een nieuw economisch tijdperk was aangebroken: dat van de belevenis economie. Ze kregen gelijk. Inmiddels is De beleveniseconomie een onbetwiste managementklassieker en zijn het nog steeds de belevenissen die de klant op een speciale manier aan uw product en uw bedrijf verbinden. Sterker nog, met de voortdurende stortvloed aan merken die de klant over zich heen krijgt, is het regis seren van een gedenkwaardige belevenis relevanter dan ooit.
In deze volledig herziene editie laten de auteurs zien wat we in de 21ste eeuw van de beleveniseconomie kunnen verwachten. Zo doet de digitale belevenis haar intrede en blijkt dat tijd, als valuta van de belevenis, een lucratief begrip kan zijn. Naast de ontelbare actuele en inspirerende Amerikaanse én
Nederlandse voorbeelden, zoals de Heineken Experience, Keukenhof en Achmea biedt het boek een aantal nieuwe modellen en verfrissende inzichten die de lezer klaarstomen voor de 21ste eeuw.
B. Joseph Pine en James H. Gilmore zijn de oprichters van Strategic Horizons LLP, een denkstudio die bedrijven helpt met het bedenken van nieuwe manieren om waarde aan hun producten of diensten toe te voegen.