Een boek voor mensen die een passie hebben voor leren en ontwikkelen en zich verder willen bekwamen in mogelijkheden om mensen in beweging te krijgen. Coachen is zo'n vak waarbij je mensen op creatieve en effectieve wijze samen kunt laten leren. Dit boek daagt je uit om:
*de technieken direct toe te passen;
*op je intuïtie te vertrouwen als basis voor resultaat;
*te spelen met de hier-en-nu-situatie;
*te vertrouwen op je waarneming in plaats van op fatsoen;
*authentiek gedrag te laten zien;
*irrationaliteit als normaal verschijnsel te beschouwen;
*een luie coach te worden die erop vertrouwt dat de ander zijn eigen antwoorden kan vinden;
*vanuit co-creatie te werken.
De psychologie van Carl G. Jung vormt daarvoor de inspiratiebron. Technieken die aan bod komen zijn het werken met associaties, dromen, tarot en actieve imaginatie. Daarnaast wordt onder andere aandacht besteed aan macht, conflicten, overbelasting en zingeving.
Een must voor iedereen die het coachen als (bij)vak beoefent; het vergroot je effectiviteit en plezier in het coachen!
Tientallen jaren hebben mensen zich gericht op de individuele voorwaarden voor succes: passie, inzet, talent en geluk. Maar in de huidige, snel veranderende wereld is onze kans van slagen steeds meer afhankelijk van hoe we ons verhouden tot anderen. Geven en nemen laat zien wat effectief netwerken, samenwerken, invloed uitoefenen, onderhandelen en leiderschap met elkaar gemeen hebben.
Waarom krijgen sommige mensen zoveel voor elkaar en andere niet? In dit boek komt hoogleraar psychologie Adam Grant tot een even eenvoudige als cruciale conclusie: er zijn mensen die geven, mensen die nemen en mensen die matchen. Nemers proberen zo veel mogelijk te krijgen van anderen, matchers de meesten van ons streven naar een zeker evenwicht, maar gevers zijn die zeldzame mensen die anderen helpen zonder iets terug te verwachten. Opmerkelijk genoeg zijn de mensen die het meeste bereiken geen nemers of matchers, het zijn gevers.
Met een overtuigende combinatie van de laatste onderzoeksresultaten en boeiende persoonlijke verhalen biedt Geven en nemen een revolutionaire benadering van het fenomeen succes en de kracht van geven. Aangezien de meeste mensen geen geboren gevers zijn, legt Grant niet alleen uit waarom gevers winnen, maar onthult hij ook hoe ze dat doen.
Jim Collins heeft met Good to Great een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia.
Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.
Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes – geen hypes.
'Help! Ik geef coachend leiding' is bedoeld voor leidinggevenden die een (meer) coachende managementstijl willen ontwikkelen. Daarbij worden vooral veel praktische handvatten gegeven voor het omgaan met de verschillende rollen waar u dan mee te maken krijgt. In 'Help! Ik geef coachend leiding' hebben de auteurs hebben hun inzichten geordend naar onderwerp/ vraagstuk zodat u gericht aan de slag kunt gaan. De opzet is: geen dikke boeken, maar snel inzichten op een rijtje waar u vervolgens uw eigen stijl mee kunt ontwikkelen.
Onder welke omstandigheden voelen werknemers zich het best in hun vel? Wanneer zijn ze het meest productief? Hoe kan samenwerken in een team hierbij een meerwaarde betekenen? En hoe kan de leider dit alles in goede banen leiden? Dit is slechts een greep uit de onderwerpen die in dit handboek aan bod komen. Het boek biedt een praktische en diepgaande introductie in de studie van menselijk gedrag in organisaties. Deze organisaties kunnen bedrijven zijn, maar ook overheidsinstellingen, zoals ziekenhuizen, scholen of begeleidingscentra.
Boos worden is een manier om in onze behoefte te voorzien. Hoe kun je op een andere manier overbrengen wat je wilt? Zonder jezelf of de ander tekort te doen?
Geweldloze Communicatie helpt ons stevig in het leven te staan, te zeggen wat we willen én te horen waar het de ander om gaat. Het is een taal van mededogen waarmee we de machtsstrijd overstijgen en bewegen naar samenwerking en vertrouwen. Zo verloopt de communicatie ontwapenend, doeltreffend en verbindend. De belangstelling voor Rosenbergs benaderingswijze is groter dan ooit. In Nederland en België houden talrijke organisaties zich al jaren bezig met het bekendmaken en trainen van het model -- niet alleen in de privésfeer, maar ook op de werkplek, op school en in de politiek.
Handboek managementvaardigheden is inmiddels uitgegroeid tot standaardwerk om toekomstige managers voor te bereiden op hun complexe en dynamische taken. Uniek aan deze uitgave is de theoretische basis: het concurrerende waardenmodel. Dit model maakt duidelijk welke vaardigheden essentieel zijn voor effectief management en specificeert de verschillende rollen die een manager moet kunnen vervullen. Handboek managementvaardigheden kent daarbij ook een zeer praktische invalshoek door de vele voorbeelden, oefeningen, opdrachten en assessments. Door de opbouw en de toon is dit boek geschikt voor de onderwijspraktijk, voor zelfstudie en als naslagwerk.
Misschien heb je al veel ervaring met het begeleiden van teams, of al eens een training gevolgd op het gebied van teamcoaching.
Maar teamcoaching kan lastig zijn. Er is veel waar je op kunt letten en veel dat belangrijk is, en je moet soms snel reageren. Hoe zat het ook weer, wat zijn de valkuilen?
Met dit boekje kun je jezelf helpen je (verder) te ontwikkelen en te profileren als teamcoach. Het biedt een toolbox met 50 items met basisinzichten in één boek. Maar ook met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie. En met inspirerende one-liners die je in een coachingssituatie kunt inzetten om beweging te creëren. Zodanig vormgegeven dat het ook tijdens teambijeenkomsten kan worden gebruikt. Dit Help!-boekje maakt je wegwijs in het coachen van groepen en teams. Voor coaches, leidinggevenden en professionals die teams begeleiden.