Maar al te vaak krijg je als manager het verzoek om iets op te lossen dat eigenlijk door een ander gedaan moet worden. De verleiding is dan groot om te zeggen: Geef maar, ik kijk er wel even naar. Degenen die met het verzoek kwam loopt verder en u zit met zijn of haar probleem opgescheept .Ken Blanchard en William Oncken gebruiken in dit boek een treffend beeld voor deze situatie: er is zojuist een aap van zijn schouder op de uwe gesprongen!
Door een uitgekiende strategie van Starbucks is koffie bestellen veranderd in een cultureel fenomeen. Michelli toont in dit boek welke leiderschapsstrategieën zorgen voor het succes van deze keten. En hoe het bedrijf erin slaagde de economische crises te verwerken.
"Neem een kop koffie, leg je voeten op tafel en lees dit boek!" – Ken Blanchard, auteur van De One Minute Manager
Wat kunnen mensen die steevast te laat komen op vergaderingen jou over jezelf leren?
Wat hebben je kind leren fietsen en professioneel leidinggeven met elkaar gemeen?
Welke werktips kunnen voetbaltrainers of sprookjes ons opleveren?
Vandaag de dag worden werknemers steeds meer werkondernemers. We blijven minder lang bij een werkgever en zijn steeds meer regisseur van onze loopbaan. We werken steeds flexibeler, vaker van thuis uit. Ook zullen we langer (moeten) werken, liefst met goesting.
Dat vereist een ander soort leiderschap. Autoritair gedrag, een gebrekkige feedbackcultuur of rigide hiërarchische verhoudingen leiden immers zelden tot stevige werkrelaties. Tegelijk wijst onderzoek uit dat dienend leiderschap de drie basisbehoeften van de moderne professional rechtstreeks kan beïnvloeden: Autonomie, Binding met de organisatie en Competentie.
Dienend leidinggeven leert je hoe je dit in de praktijk brengt. Al doende maak je je eenvoudige en effectieve handvatten, overtuigingen en methodes eigen waarmee je morgen al je team kan verbazen. Zo maak je de inspirerende leider en de uitdagende coach in je wakker.
Oplossingsgericht werken is een doelgerichte en respectvolle aanpak voor coaches, managers, docenten en medewerkers om snel en prettig verandering te bereiken. Bij deze methode wordt niet gezocht naar wie of wat problemen heeft veroorzaakt. In plaats daarvan helpt de oplossingsgerichte aanpak om te benutten wat eerder heeft gewerkt.
Oplossingsgericht werken biedt perspectief, versterkt optimisme en leidt tot energie en zelfredzaamheid. De methode is praktisch en stimuleert betrokkenheid en samenwerking waardoor resultaten vaak duurzaam zijn.
In het kennistijdperk draait alles om leren. Leren, niet de kennis zelf, is van groot belang voor het succes van organisaties. Voor de meeste problemen waarmee organisaties worden geconfronteerd bestaan geen bekende, pasklare antwoorden. Ieder probleem is een nieuw op zichzelf staand nieuw probleem, zeker omdat problemen zich doorgaans voordoen in een context van voortdurende verandering. Zelfs als we beschikken over antwoorden die eerder hebben gewerkt, is nog niet duidelijk dat ze ook in onze nieuwe situatie werken. Leren in organisaties is daarom gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
- Er zijn vele juiste antwoorden en vele manieren om hetzelfde doel te bereiken.
- Leren vindt plaats in de praktijk, op het werk en is het resultaat van welbewuste inspanning.
- Mensen die worstelen met een probleem waardoor ze beïnvloed worden, zijn in staat voor de oplossing ervan bruikbare kennis te ontwikkelen
Nancy Dixon geeft modellen en praktijkvoorbeelden aan de hand waarvan managers lerende organisaties kunnen bouwen.
De wetenschap leert ons dat energie zich verplaatst langs de gemakkelijkste weg. Verder bouwend op dit principe, vult Robert Fritz een hiaat in de managementliteratuur en stippelt de weg uit die een organisatie of team tot succes voert. De weg van de minste weerstand voor managers leert de lezer welke wetten hij in acht moet nemen op het moment dat hij zijn eigen organisatie gaat herstructureren.
Fritz onderzoekt de elementen die bijdragen tot het succes van een organisatie:
- Hoe verlieslatende wisselpatronen binnen een organisatie om te zetten zijn in succesrijke vooruitgang.
- Hoe een managementstrategie het best de zakenstrategie kan ondersteunen.
- Hoe de organisatie zo te 'ontwerpen' is dat alle onderdelen elkaar ondersteunen.
- Hoe mensen kunnen worden ingepast in de filosofie van het bedrijf.
Leadership lessons from the iconic brand you can use to drive Disney-style success. In helping Walt Disney create The Happiest Place on Earth, Van France and his team started a business revolution in 1955 that eventually became the Disney University - the employee training and development program that powers one of the most famous brands on earth. Disney U examines how Van France's timeless company values and leadership expertise have turned into a training and development dynasty: the Disney U. The book reveals the heart of the Disney Culture and describes the company's values and operational philosophies that support the world-famous Disney brand. Doug Lipp is an internationally acclaimed expert on customer service, leadership, change management and global competitiveness, specializing in the lessons he learned at the Disney U.
Vergeet alles wat u weet over hoe u mensen moet motiveren, het zit anders in elkaar dan je dacht. Het geheim van goed presteren, plezier en zin in uw leven en werk is de intrinsieke motivatie. Dat is uw diepe wens om uw eigen leven te bepalen, nieuwe dingen te leren en te creëren en bij te dragen aan zinvolle zaken.
Daniel Pink toont aan dat de geaccepteerde wijsheid over mensen motiveren niet strookt met hoe wij thuis en op het werk elke dag te werk gaan. De oude manier van belonen en straffen werkt voor de meeste taken niet meer. Kijk maar naar de bonuscultuur bij bedrijven: een slecht middel voor een goed doel. Het gevolg van verkeerde beloning is dat we slechte kwaliteit leveren en uiteindelijk minder betrokken raken bij wat we doen.